Téma: |
Re: Petice: železniční koridor |
Autor: |
zdroj: ČTK |
Datum: |
18:47 06.09.2005 |
Na téma: |
Zpravodaj |
Text: |
Tento příspěvek je komentářem na článek "Železniční koridor: Petice na podporu stanoviska občanů", který byl uveřejněn na serveru www.zpravodaj.krumlov.cz a jehož plné znění najdete zde.
|
zdroj: ČTK, 6. září
Lidé peticí protestují proti nové železnici přes Český Krumlov
Obyvatelé obcí na Českokrumlovsku protestují proti variantám výstavby trasy IV. železničního koridoru, jež počítají s cestou přes Český Krumlov. Petici dosud podepsalo 1300 lidí, řekli dnes novinářům organizátoři protestu, kteří nyní zaslali otevřený dopis zastupitelům Jihočeského kraje. Starostové uvedli, že zvažují i možnost řešit otázku budoucí trati pomocí referenda.
Podoba železniční trati z Českých Budějovic k hranici s Rakouskem je nyní ve stadiu vyhledávací studie, kterou budou zastupitelé kraje projednávat jako
podklad k územnímu plánu. Konkrétnější obrysy má IV. železniční koridor v
úseku z Prahy do Budějovic, jehož dostavba se plánuje na rok 2016, teprve
pak připadá v úvahu pokračování směrem na jih.
Obcím na Českokrumlovsku se nelíbí, že vyhledávací studie doporučuje trasu
přes Český Krumlov. "Přitom je dražší a vede hůře přístupným terénem, takže
bude nutná stavba několika mostů a tunelů," řekl ČTK starosta Přídolí Milan
Bohdal. Tato obec s více než 500 obyvateli protest iniciovala, protože leží
poblíž Českého Krumlova a stavba by ji bezprostředně zasáhla.
Podobné obavy má například Rožmitál na Šumavě. "Přineslo by to devastaci
spodní části naší obce," řekla starostka Božena Dobrovodská. K protestu se
připojilo i dalších deset měst a obcí, kterých se týkají takzvané
českokrumlovské a kaplické varianty budoucí trati.
Vadí jim, že trasa přes Český Krumlov výrazně naruší krajinu, zejména
kaňonovité údolí Vltavy se zalesněnými svahy, a bude třeba pokácet mnoho
stromů. Upozorňují i na to, že koridor přes Český Krumlov by měl být dražší
než přes Kaplici. "Rozdíl je asi deset miliard korun," řekl místostarosta
Přídolí Jiří Štěpánek.
Naopak Kaplice a okolní obce by výstavbu koridoru uvítaly, podle nich by
bylo nejhodnější využít trasu, kudy vede současná železnice. Lepší dopravní
spojení by se jim hodilo, logiku spatřují i v tom, že trať Kaplickem navazuje na tradiční obchodní stezky a vede rovinatějším terénem, takže by stavba nebyla tak náročná.
Vedoucí manažer projektu vyhledávací studie koridoru Ivan Študlar dnes ČTK
řekl, že pro trasu koridoru z Českých Budějovic k hranici existuje devět
variant. Čtyři z nich vedou přes Český Krumlov, výhodou je podle Študlara
především výrazné zlepšení železničního spojení do tohoto města. "Dnes jede vlak z Budějovic do Krumlova hodinu, pak by to bylo 15 až 17 minut. Výhodou by bylo hlavně rychlé spojení Českého Krumlova s Prahou a rakouským Lincem a také zrychlení dopravy z Budějovic do oblasti Lipenského jezera," uvedl Študlar.
Předběžný odhad nákladů na trasu z Budějovic na jih činí 20 miliard až 25
miliard korun, rozdíl mezi krumlovskými a kaplickými variantami ale zatím
podle Študlara nelze upřesnit. "Českokrumlovská vychází o něco dráž, protože je třeba dvojí přemostění Vltavy," řekl.
|
|