Téma: |
Re: Petice - koridor |
Autor: |
ČKL |
Datum: |
09:38 04.03.2006 |
Na téma: |
Nezatřízeno |
Text: |
Zdroj: Českokrumlovské listy - 4.3.2006
Občané podpisem odmítají koridor
Druhá petice proti krumlovské trase železničního koridoru koluje od středy mezi občany regionu.
Zastánci krumlovské varianty argumentují údajnými přínosy koridoru pro rozvoj města, ale podle signatářů petice je přes opakované výzvy nedokázali jakkoliv konkretizovat.
"Souhlasit s obrovskou investicí a rozsáhlou devastací životního prostředí pouze na základě pocitů nebo představ, že naši potomci toto rozhodnutí jednou možná ocení, je krajně nezodpovědné," poznamenal mluvčí petičního výboru Milan Marko.
Petice se teprve rozjíždí. Řada lidí už ji sice má, ale měla by se brzy objevit i na úřadech a v provozovnách. "Já jsem tu první petici, kterou organizovali Přídolští, ani neviděl. Za tři neděle se ukáže, kolik lidí se k trase koridoru vyjádří," řekl Milan Marko.
V úterý 28. března budou českokrumlovští zastupitelé jednat o případných námitkách ke konceptu územního plánu Jihočeského kraje, v němž jsou zatím zahrnuty obě varianty trasy koridoru. Někteří obyvatelé by však napojení Českého Krumlova na koridor uvítali.
"Znamenalo by to rychlé spojení do hlavního i krajského města, zlevnění a zrychlení dopravy zboží. Navštívilo by nás víc turistů, a to by přineslo víc peněz pro region. Stavba koridoru by znamenala nová pracovní místa a zakázky pro místní firmy," usoudil včera Jan z Českého Krumlova.
"Koridor by zpřístupnil již tak přeplněný Český Krumlov pro hordy jednodenních a půldenních návštěvníků, kteří posnídají v Praze, nasednou do rychlovlaku, před polednem prohlédnou zámek, zhltnou oběd, proběhnou centrum města a v podvečer dalším rychlovlakem odjedou, aby mohli povečeřet ve Vídni či v Salcburku. Tito "turisté" město pouze zatěžují odpadky, ale nic mu nepřinášejí, a proto bychom je měli spíše odhánět nežli lákat," oponují zastánci kaplické trasy.
Koridor je dvoukolejná elektrifikovaná železnice pro rychlost až 200 km/h, jejíž těleso má v horní části šíři přes 20 metrů. Krumlovská varianta měří 32 kilometrů a je na ní sedm tunelů o celkové délce 13,5 kilometru, dva obrovské mosty přes vltavské údolí o nosnosti několika tisíc tun a kilometry vysokých náspů a hlubokých zářezů.
Krumlovská varianta je podle odhadů o třináct miliard dražší než trasa kaplická. Mnoho obyvatel regionu se proto obává, že stavba koridoru v okolí Českého Krumlova by byla šancí spíše pro betonářskou a stavební lobby.
"Čím více tunelů, mostů, náspů a zářezů, čím více kubíků přemístěného materiálu tím větší jejich zisky a hubenější naše peněženky," poznamenal Milan Marko.
|
|